De serie hoe word ik...?

Kijkend naar de toekomst. Wat ga je doen? Wat wíl je gaan doen? Misschien wil je wel burgemeester worden of raadslid, wethouder, Tweede Kamerlid, Eerste Kamerlid? Maar hoe kan je eigenlijk burgemeester worden? Of raadslid, gedeputeerde of zelfs minister? Heb je ambities om burgemeester te worden van jouw stad? Wil jij de baas zijn van jouw gemeente? Of ben je erg benieuwd hoe het toch kan dat steeds weer een oude grijze man de baas is bij jou?

In de 'Hoe word ik...?'-serie gaan we in op de (voor de hand liggende) vraag: hoe word ik ... ?

Ja, maar, hoe dan?

Want ja, hoe word je nu burgemeester? Hieronder staat in grote stappen het proces beschreven. Maar ja, daarmee ben je er nog niet.
Burgemeester worden in het kort:

1. Je zoekt een vacature op deze website van de rijksoverheid
  2. Je stuurt een sollicitatiebrief naar de vertrouwenscommissie van de gemeenteraad
  3. Je doorloopt, als het zover komt, een strikt vertrouwelijke sollicitatieprocedure
  4. De gemeenteraad beveelt jou aan bij de minister van Binnenlandse Zaken
  5. Je voert een gesprek met de minister
  6. De Koning benoemt jou als burgemeester
  7. De Commissaris van de Koning beëdigt jou voor een periode van 6 jaar
  8. Als de baan bevalt kun je meerdere keren worden herbenoemd
  9. Pas als je 70 bent moet je stoppen

En wat doet een burgemeester?

Wat doet een burgemeester? In de module gaan we in op een aantal praktische zaken omtrent het de dagelijkse praktijk van het werk als burgemeester zoals het uitgeven van Koninklijke onderscheidingen, het geven van speeches en het bezoeken bijzondere gebeurtenissen. De burgemeester heeft een uitgebreid takenpakket die ook aan de orde komt in deze module. Daarnaast aandacht voor social media, feiten en cijfers en het waakzame oog van de media.

Het CDA ondersteunt je hierbij!

Om je voor te bereiden op een mogelijk burgemeesterschap of je te oriënteren of het iets voor je is hebben we een gratis (!) online module gemaakt. Op deze manier kan je je rustig inlezen in de ins en outs van het zijn van burgemeester. Mocht je daarna tóch nog vragen hebben dan staat CDA HRM voor je klaar.

Als CDA burgemeester ben je aangesloten bij de CDA Bestuurdersvereniging (afgekort BSV). Alle raads- en statenleden, wethouders, gedeputeerden en waterschapsbestuurders van CDA-huize kunnen een beroep doen op de expertise en ondersteuning van de Bestuurdersvereniging. Daar hoort ook deze route naar een burgemeesterschap bij. Stap 1 daarbij is het volgen van deze module en contact met HRM.
En omdat het CDA een netwerkpartij is kan je je inschrijven voor de burgemeesterspool.
Meer informatie:

Deze module boeken via DIRK:

1 Ga naar dirk.cda.nl
2 Vul je relatienummer in
3 Indien nodig: klik 'wachtwoord vergeten'
4 Ga naar het tabblad 'Loopbaan'
5 Klik op 'Inschrijven'

Mocht je ambities hebben om burgemeester te worden en heeft de module je goed op weg geholpen dan kan je contact opnemen met de afdeling HRM: hrm@cda.nl of 070-3424828
Uiteraard kan je ook met de provinciale HRM-commissie spreken

Voor inhoudelijke vragen en/of opmerkingen rondom deze module of andere opleidingsvragen kan je mailen naar si@cda.nl of bellen met 070-3424 808
www.cda.nl/si  @cda_si

Landelijk/​Provinciaal